10 Marketing tips voor Black Friday 2018

Hoge kortingen, in een slaapzak voor de winkel en ongelooflijke deals. Black Friday is aan een opmars bezig in Nederland. Waar het in 2015 slechts nog een aantal winkels waren, doet nu een groot gedeelte van de retailbranche mee. Dankzij de bekende campagnes van grote retailers als o.a. MediaMarkt, Coolblue en Bol.com heeft Black Friday in Nederland ook een toevlucht genomen. Traditiegetrouw vindt Black Friday plaats op de dag na Thanksgiving. Zet 23 november maar alvast in je agenda, want het belooft weer een heus koopjesevent te worden.

Wat is Black Friday?

Kortom; enorme korting op heel veel producten. Maar van origine komt het overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en werd deze rond 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving (aldus wikipedia). Een dag waarop veel Amerikanen vrij zijn en officieel het startschot wordt gegeven voor de inkoop van de kerstinkopen. Sinds de komst van het internetshoppen is Black Friday populairder dan ooit en is dit een uitgelezen kans om hier als bedrijf op in te spelen.

Meedoen aan Black Friday?

Waarom niet? Het is een interessante kans om onder de aandacht van je doelgroep te komen en extra bezoekers / klanten aan te trekken. Het fenomeen Black Friday zal naar alle verwachtingen niet afnemen in populariteit. Het is dus interessant om in te spelen op deze trend en optimaal te profiteren van de verhoogde traffic van zowel on- als offline. Om je alvast op weg te helpen staan onderaan 10 tips.

Wat verwacht de Nederlandse consument van Black Friday?

Over de verwachtingen gesproken. Hoe kijkt de Nederlandse consument hier tegen aan? Kieskeurig.nl heeft een onderzoek uitgevoerd naar de trends, ontwikkelingen en bekendheid van Black Friday. Hier uit blijkt dat 43% van de 25.000 respondenten nog niet bekend is met Black Friday. Daarnaast geeft meer dan de helft van de mensen aan wel bekend te zijn met Black Friday, maar hebben echter geen idee wanneer het koopjesfestijn plaatsvind. Genoeg reden dus om als marketeer duidelijk en tijdig je campagne te communiceren. Daarnaast verwacht 85% van de respondenten een korting van 20% of meer. Maak je aanbod dus aantrekkelijk om in te spelen op de verwachting van je doelgroep.

Hoe speel je in op Black Friday?

Belangrijkste is natuurlijk dat je dicht bij jezelf blijft en altijd je doelgroep in het achterhoofd houdt. Natuurlijk zijn de echte koopjesjagers uit op hoge kortingen en free gifts. Maar Black Friday begint al veel eerder dan 23 november. Plan je online campagne en informeer je achterban tijdig. Tijdens het Black Friday-weekend zullen adverteerders meer besteden normaal. De kosten online zullen per klik dan ook hoger zijn dan gebruikelijk. Ben je van plan je te adverteren op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, dan kan je overwegen om je budget in aanloop naar Black Friday te verhogen. Hierdoor heeft de advertentie tijd om te optimaliseren voor conversies en kan je zelf in de gaten houden welke advertenties het beste scoren en hierop focussen. Wil je ook adverteren via out-of-home, wees op tijd en koopt dit tijdig in. Daarnaast moet je natuurlijk nadenken over de type actie die je wilt doen. Hanteer je hoge kortingen? Maak je een campagne waarbij je ieder uur een andere deal hebt (vergeet dan niet je startpagina banner ieder uur aan te passen). Geef je gratis items weg, maak je product bundels en/of creëer je een unieke winkelervaring met te gekke optredens en loterijen? Vergeet in ieder geval je trouwe achterban niet en maak gebruik van dit jaarlijkse shopfeest om een boost te geven aan jouw business. Onderstaand nog een aantal tips voor jouw Black Friday campagne.

10 Tips om een succes te maken van jou Black Friday acties en campagnes

  1. Creëer een contentkalender. Zo wordt het overzichtelijk wanneer je welke acties moet ondernemen. Welke uitingen en banners moeten nog gemaakt worden? Welke berichten plaats ik waar, wanneer en op welke tijdstip? Maak een planning voor je social kanalen en uiteraard plan tijdig je online campagnes in.
  2. Zet je social kanalen in om je achterban te informeren en te teasen. Zorg dat je producten goed in beeld zijn gebracht en maak campagne uitingen op. Tip: het is ook een mooi moment om extra nieuwsbriefabonnees te scoren. Geef ze een primeur bij inschrijving.
  3. Neem een kopje op in je nieuwsbrief en maak je doelgroep alvast warm over de verwachte kortingen op een speciale actiepagina.
  4. Beloon je trouwe volgers & klanten. Geef ze het gevoel dat je ze waardeert en maak een speciale actie.
  5. Pas je Google Adwords campagnes aan tijdens deze periode.
  6. Feel the pressure! Maak gebruik van de aftelklok zodat je bezoekers meer druk voelen om te gaan kopen.
  7. Aantal aankopen via mobiel is afgelopen jaren gestegen tot 68% (zie onderzoek Thuiswinkel.nl). Loop geen omzet mis en maak je website compatible voor elk device.
  8. Maak gebruik van hashtags bij de online promotie. Bijvoorbeeld: #Blackfriday #Blackfriday2018 #cybermonday #sale #blackfridaysale #blackfridaydeals
  9. Zorg voor een goede after-sale, maak je verwachtingen waar. Zorg dat je voorraad voldoende is en dat je je levertijd na kan komen.
  10. Evalueer je campagne. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om te evalueren hoe je campagne heeft gewerkt. Daarnaast kun je in Google Analytics de gebruikers in een aparte audience stoppen waardoor je ze beter kunt retargetten.

Oja en vergeet niet, de maandag na Black Friday is het Cyber Monday ;-).

Zie je door alle schreeuwende advertenties, logo’s en hoge percentages geen uitweg meer? We helpen je graag op weg. Contact us and lets schedule a date!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *