Next level marketing campagne? Breng deze tot leven met virtual reality.

Hoge kosten, dure headsets en gebrek aan technische ondersteuning? Het is geen excuus meer om VR niet in te zetten als marketingtool. De ontwikkelingen gaan snel en de meeste smartphones van de laatste twee jaar voldoen ondertussen aan de technische specificaties om als consument virtual reality op dermate kwaliteit te kunnen ervaren. Daarnaast blijft de omvang van de potentiele VR doelgroep die bereikt kan worden groeien. Uit onderzoek van ‘Telecompaper’ is de verwachting dat er in 2017 ruim 5,4 miljoen smartphones over de toonbank gaan waarbij Samsung (marktleider met een marktaandeel van 41%) vaak een Samsung Gear VR cadeau geeft. Uit onderzoek van ‘Superdata’ blijkt dat er in 2016 in totaal 6,3 miljoen VR headsets zijn verkocht. Daarnaast worden er in 2017 meer dan 90 miljoen actieve gebruikers verwacht en een verdubbeling hiervan tot 171 miljoen in 2018. Kortom; het is onmogelijk om het potentiele bereik van virtual reality campagnes te ontkennen.

Dat vr campagnes en activaties niet meer mogen ontbreken in een content strategie is duidelijk. Hoe kan jij als bedrijf of reclamebureau deze technologie gebruiken? Marketeers zijn altijd opzoek om consumenten zo lang mogelijk bij zich te houden en te enthousiasmeren over hun merk. En precies dat is het grote voordeel van VR, het creëert je focus en volledige aandacht. Oude marketingslogans als ‘zien is geloven’ en ‘beeld zegt meer dan duizend woorden’ blijkt nog steeds te werken. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst als ze dit hebben gezien, aangeraakt of ervaren. Met VR worden de mogelijkheden hiervoor veel groter. Hoe komt mijn doelgroep in contact met VR? Steeds meer consumenten hebben een eigen headset. Verder is het nu mogelijk om VR video’s te delen op social kanalen als Facebook & Youtube en zijn ze te embedden op je eigen website. Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van kartonnen Google Cardboards die je als incentive kan weggeven of via post-mailing naar je target-group toe kan sturen. Op beurzen, events of publieke locaties kan je met een VR-booth je publiek even volledig meenemen in jou verhaal met jou merk. VR heeft de kracht om emoties op te roepen en is in staat om op een nieuwe manier empathie onder de kijkers te creëren. De kijker bevindt zich letterlijk in een andere situatie en heeft zelf de controle om zijn omgeving te verkennen terwijl het verhaal wordt verteld. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar vraagt een nieuwe manier van denken om je verhaal te vertellen. VR is 360 graden en overal om je heen. Daarom zal je als marketeer op een andere moeten nadenken over de setting en wat je wil vertellen of laten zien. Je kan bijvoorbeeld consumenten een rondleiding geven door een bedrijfspand, het gevoel geven of ze bij een live event zijn, laat ze rondkijken op een vakantiebestemming of maak alvast een testrit in een nieuwe auto.

VR marketing campagnes alleen maar fun en entertainment? Marketing campagnes die gebruik maken van virtual reality spreken drie delen van het menselijke brein aan: de neocortex, het limbisch systeem en het reptielenbrein. De neocortex van de hersenen is betrokken bij hogere functies zoals zintuigelijke waarneming, bewuste bewegingen, redeneren en abstract denken. De structuren in het limbische systeem zijn betrokken bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. De menselijke emotie en reactie op een marketingactie komt vooral voort uit het limbische systeem en daarbij heeft het limbische systeem erg veel te doen met het formeren van herinneringen. Het derde deel wat wordt aangesproken is het reptiele hersendeel. Hier zetelt de basis van het menselijke gedrag met primitieve reacties als de behoefte tot controle, macht, bezitsdrang en territoriumdrift. Kortom; door het creëren van virtual reality marketingervaringen wordt een consument op meerdere levels aangesproken en is er een grotere kans om gedrag te beïnvloeden.

Next level marketing campagne? Gaat het om bereiken, beraken, beleven en beinvloeden dan kan de kracht van virtual reality niet meer worden onderkend. Blijf innoveren, creatief en pionieren om de aandacht van de consument te pakken te krijgen. Met een goede contentstrategie heeft het ook nog eens goede kans om een viral te gaan.

Nieuwsgierig geworden? Stuur een mail naar bart.alst@orangeowl.nl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *