VR een onmisbare marketing tool

Ben je enthousiast over de mogelijkheden die VR biedt om je merkt te promoten, maar ben je door alle termen misschien een beetje kwijt wat VR nou exact is? Dat is heel begrijpelijk en regelmatig wordt de term VR verkeerd begrepen of gebruikt. In dit artikel definiëren wij de term VR en hoe jij dit voor jou bedrijf kan inzetten om stoer, opvallend en anders dan andere gewone merken te zijn.

Wat is nou eigenlijk VR?

Virtual Reality – ook wel VR genoemd – is een technologie waarbij je jezelf in een andere wereld waant door bijvoorbeeld gebruik te maken van een VR headset / bril. De bril registreert elke beweging van je hoofd, waardoor het lijkt alsof je echt in een andere wereld zit. Door middel van VR kan je zo 360 graden om je heen kijken. VR kan je onderscheiden in monoscopische- en stereoscopische VR.

Stereoscopische VR

Heb je ooit het verschillende perspectief van je linker- en rechteroog vergeleken? Laten wij even een test doen. Sluit eens één oog en breng je wijsvinger dicht bij je neus. Als je nu afwisselend je linker- en je rechter oog sluit lijkt het net of je vinger van links naar rechts beweegt. Omdat wij als mensen twee ogen hebben met een vaste afstand van elkaar en een variërende lichtinval wordt de visuele informatie die elk oog ontvangt verstuurd naar de hersenen. Het verschil tussen deze twee beelden wordt verwerkt in de visuele cortex van de hersenen om diepteperceptie te produceren. Het is mogelijk met VR om gebruik te maken van dit fenomeen door kunstmatig een ander beeld voor elk oog te presenteren. Bij deze manier van VR wordt er gefilmd met twee lenzen naast elkaar die twee ogen simuleren. Deze techniek, genaamd stereoscopie, helpt de illusie van driedimensionale diepte te creëren. Dit in combinatie met de mogelijkheid om in alle richtingen rond te kijken creëert een mogelijkheid om volledig in een andere wereld te worden ondergedompeld.

Monoscopische VR

Een VR film hoeft niet per definitie in 3D te zijn en er kan ook gebruikt gemaakt worden van speciale camera’s en software om een hele scène in alle richtingen vast te leggen. Zo kan een VR omgeving eruit zien als de echte wereld, denk hierbij aan een instructievideo, bedrijfstour of wellicht een commercial. In combinatie met bijvoorbeeld een Google Card Board of Samsung Gear VR headset kan een virtuele wereld verbazingwekkend realistisch verschijnen dankzij de ‘ immersive’ aard van dit medium. De content is uniek en brengen situaties op een indrukwekkende manier in beeld. De techniek waar er in 360 graden rond wordt gefilmd is een nieuwe vorm voor het maken van films waarbij er vanuit een compleet andere manier wordt geregisseerd dan een lineaire film.

Zoals je kan voorstellen zijn er op marketinggebied ongelooflijk veel mogelijkheden met VR. Komende weken zullen wij diverse voorbeelden toelichten hoe VR kan worden ingezet. Of je in nu een corporate organisatie, MKB of eenmanszaak actief bent – het is een unieke manier om stoer, opvallend en anders dan gewone merken te zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *